Jeho přínos spočívá v tom, že pomáhá jasně si uvědomit slabiny i přednosti města, udává jednoznačně žádoucí směr jeho vývoje a soustřeďuje veškeré úsilí a zdroje na řešení klíčových problémů, učí řídící pracovníky strategicky myslet a systematicky pracovat.
Některé důvody pro realizaci strategického plánu měst a obcí:
Strategický plán by měl být sdílen veřejností před svým formálním přijetím. Má-li reprezentovat společnou vizi města, musí být předmětem veřejného posouzení.
Smyslem a výsledkem úspěšného strategického plánování je realizace plánu. Úspěšná realizace závisí na pečlivé a relevantní identifikaci a přiřazení potřebných zdrojů.
Strategický plán je „živý dokument“. V žádném případě by neměl být realizován mechanicky. Vždy je nutné posuzovat, zda navržené cíle a kroky byly navrženy realisticky. Vždy pracujeme s omezeným množstvím informací a vycházíme z předpokladů, které se později mohou ukázat jako nepravdivé.
Realizace plánu a iniciace pozitivních změn v místní ekonomice jsou hlavními motivy vážně míněného strategického plánu a také v podstatě jediným způsobem, kterým se investice do plánovacího procesu mohou městu vrátit.